מבוא
כולנו מכירים את התחושה הזו. אתה יוצא לקניות ואתה נתקל במשהו שאתה לא צריך. אבל אתה קונה את זה בכל מקרה. זה לא משהו שתכננת לקנות, אבל אתה לא יכול להתאפק. אתה נמשך אליו ואתה קונה את זה. למה אנחנו עושים את זה? למה אנחנו קונים משהו שאנחנו לא צריכים?
הפסיכולוגיה שמאחורי קניית אימפולס
כשמדובר בקנייה דחופה, ישנם כמה גורמים פסיכולוגיים שמשחקים. הראשון הוא תחושת סיפוק מיידי. כולנו רוצים לחוות הנאה ואושר, וקנייה של משהו יכולה לתת לנו את זה. אנחנו גם רוצים להרגיש תחושה של שליטה וכוח, וקנייה של משהו יכולה לתת לנו גם את זה. אנחנו גם רוצים להרגיש מיוחדים וקנייה של משהו יכולה לגרום לנו להרגיש כך.
גורם נוסף הוא הפחד מהחמצה (FOMO). אנחנו לא רוצים לפספס משהו, אז אנחנו קונים אותו לכל מקרה. אנחנו גם רוצים להתעדכן בטרנדים האחרונים וקנייה של משהו יכולה לגרום לנו להרגיש שאנחנו חלק מהקהל "בפנים".
השפעת הפרסום
פרסום גם משחק תפקיד בקנייה דחופה. מודעות נועדו לגרום לנו להרגיש שאנחנו צריכים משהו, גם אם לא. הם יכולים לגרום לנו להרגיש שאנחנו מפספסים אם אנחנו לא קונים משהו. מודעות יכולות גם לגרום לנו להרגיש שאנחנו לא ממצים את הפוטנציאל שלנו אם אנחנו לא קונים משהו.
תפקידה של המדיה החברתית
המדיה החברתית משחקת תפקיד גם בקנייה דחופה. אנחנו רואים מה החברים והמשפחה שלנו קונים ואנחנו רוצים לעמוד בקצב. אנחנו גם רואים מודעות ברשתות החברתיות והן יכולות להשפיע עלינו לקנות משהו. אנחנו גם רוצים להשוויץ במה שקנינו, אז אנחנו קונים משהו רק בשביל להשוויץ בו.
כיצד להימנע מקנייה דחופה
יש כמה דברים שאתה יכול לעשות כדי להימנע מקנייה דחופה. הראשון הוא ליצור תקציב ולעמוד בו. זה יעזור לך להישאר ממוקד במה שאתה צריך ולא במה שאתה רוצה. כדאי גם להקדיש זמן למחשבה לפני הקנייה. שאל את עצמך אם אתה באמת צריך את הפריט ואם הוא שווה את הכסף. כדאי גם לנסות להימנע מקניות כשאתה מרגיש רגשי, שכן זה יכול להוביל לקנייה דחופה.
סיכום
לכולנו יש נטייה לקנות דברים שאנחנו לא צריכים. אבל על ידי הבנת הגורמים הפסיכולוגיים הפועלים ונקיטת צעדים כדי להימנע מקנייה דחופה, נוכל לחסוך לעצמנו כסף ולהיות מודעים יותר לרכישות שלנו.