תאורת הבמה, מכונות אפקט ומסכי לד

מושגים, חוקים וטיפים
תאורה בבמה:
לפני הזמנת תאורה לבמה חשוב לדעת את גודל הבמה ומהו מספר המציגות.
חשוב לקבל מפרט הכולל שמות מדויקים של פנסים ועוצמת האור שלהם, כדי לקבל במה מוארת ומעניינת.
אין להסתפק בהכרזה של: נביא פנסים צבעוניים, תהיה הגברה טובה וכו'.
יש להתאים את התאורה לסצנות כדי לקבל את האווירה הנכונה. הדבר עשוי להשתנות בהתאם לתפאורה ולתלבושות על הבמה.
לדוגמא: אם התלבושות בצבע כחול במחול הים, לא נשלב אך ורק צבע כחול בתאורה, אלא תאורה מעניינת שיש בה נגיעות תכלת, כחול וצבעים נוספים, על מנת שהדמויות על הבמה לא ייבלעו בתאורה.
תאורת טומאסים – תאורה חמה; תאורה הנותנת תחושה של חמימות והתרחשות אמיתית.
לדוגמא: עיירה יהודית, התרחשות בבית וכו'. חשוב להקפיד שנורות הטומאסים יהיו של 1000 וואט.
על הטומאסים מלבישים פילטרים. הפילטרים מעניקים לטומאס צבע וגוון.
הדימרים מאפשרים תחלופת אורות וכיבוי והדלקה של הטומאסים.
רוב התאורה כיום הוחלפה לתאורת לדים בשל האפקט, ההתקנה הקלה וצריכת החשמל הנמוכה ביחס לתוצאה.
תאורת לדים – דומה לתאורה פלורסנטית (אם כי היום יש צבעים חמים). טכנולוגיה זו מורכבת מ-3 צבעים – RGB אדום, ירוק וכחול, והמשחק הנו באמצעות "ערבוב צבעים".
למשל, עבור צבע סגול נפתח את הנורות הכחולות ונוסיף מהגוון האדום. הלדים ייצרו אין סוף כמעט של גוונים על הבמה.
רצוי שללדים יהיו כמה "כתובות", הכוונה: שלא תהיה "מכה" של צבע אדום על הבמה, אלא ייווצר שילוב מעניין של קרניים.
לדוגמא, לסצנה של יער: כדאי להשתמש גם בגווני ירוק וכתמתם, ולא אך ורק בירוק. הדבר יוצר במה נעימה ומעניינת.
קיימים מספר רב של סוגי פנסים בעלי יכולת תזוזה ומעקב.
כמו כן, קיימים מאות סוגים של פנסי לד, בעלי אפקטים, עוצמות וביצועים שונים.
מובינג לד – פנס לדים השולח קרניים ע"פ הוראות מחשב ובעל יכולת תזוזה בזמן אמת.
מובינג לייט – פנס השולח קרניים מרוכזות וחזקות ומסוגל ליצור שערים, צורות וכו'.
פולו ספוט – פנס עוקב שניצב ממרחק לבמה ועוקב אחרי הדמויות.
אם ידוע מראש מיקום הסולו, הדמות הראשית, רצוי לכוון מלמעלה בבמה פנס שיידלק במועד מתוזמן, הנקרא: ספיישל.
ניתן להכין מבעוד מועד (בזמן הקמת הציוד) כמה פנסי ספיישל.
כדור מראות – כדור מצופה חלקי מראות, המסתובב באמצעות מנוע קטן. כאשר מוטלות עליו אלומות אור הוא מקרין הבזקי אור נעים.
FADE IN – העלאה של עוצמת האור בצורה הדרגתית, או שילוב איטי של תמונת אור חדשה לתוך תמונת אור קיימת, ויש גם FADE UP.
לוח פיקוד – הינו הלוח המפעיל את התאורה. יש לוחות אנלוגים ויש לוחות ממוחשבים דיגיטליים.
גשר תאורה – מוקם על פי רוב באולמות שבהם אין צוגים חשמליים. הגשר מפזר את התאורה מן הגובה מאפשר מראה במה סטרילי יותר.
גשר תאורה אחורי מחייב גם תאורה קדמית כדי להאיר את קדמת הבמה.
מכונת ערפל:
נועדה כדי להבליט את קרני האור ולהפוך אותם "נראים לעין" ע"י יצירת אובך או אדים בחלל הבמה. האדים נוצרים ע"י נוזל המבוסס על מים וגליקול (תרכובת כימית)
או גליצרול (אלכוהול). הערפל אינו מתפוגג במהירות, והוא אמור להישאר על הבמה במשך המופע.
מכונת עשן:
אופן פעולתה דומה למכונת ערפל. העשן נוצר מחומר על בסיס שמן, העשן הנוצר ע"י לחיצה הינו סמיך ומרוכז.
מכונת עשן מיועדת בעיקר ליצירת אווירה או אפקטים מסוימים ומתוזמנים.
מכונת קרח:
חומר על בסיס מים העובר דרך מערכת קירור על בסיס קרח או גז.
חשוב לדעת, שמרבית החומרים המפעילים את האפקטים מסוכנים באופן יחסי, ולכן כדאי לדאוג לאוורור מתאים ולהשתמש בשימוש מושכל ובמינון נכון.
מסכים:
מסכי לד – מסכים המורכבים מנורות לד צפופות. איכות המסך נמדדת בטכנולוגיית הייצור ובאיכות הפיץ. ככל שמספר הפיץ נמוך יותר איכות צפיפות הנורות עולה,
והתוצר המתקבל צפוף ומרהיב יותר.
ניתן להשתמש במסכים להקרנת תפאורה, מילים, הקרנת וידאו. ניתן ליצור מסכים מעניינים בצורות שונות ודקורטיביות. קיימים מסכים מעוגלים ומיוחדים.
יתרונות ברורים של מסך הלדים:
האפשרות לשימוש בתאורה ובהקרנה בו זמנית; האפשרות להחשיך חלקים מסוימים במסך ולתת אפקט של תפאורה תלת ממדית, שילוב המסך בתוך התפאורה;
אפשרות של שימוש במסך להקרנה רצפתית ועוד.
כמו כן חובה מגובה מסוים להביא אישור של מהנדס בטיחות.
*אם המסך מאחורי הבנות יש לבנות לו בדרך כלל במה מוגבהת מיוחדת. חשוב להקפיד על נהלי בטיחות.

השארת תגובה