אובייקטיב הפקות – תהליך עבודה

עדנה חדשה מקדמת את תחום כתיבת התכניות, לאחר שמוסדות חינוך רבים מצאו את כלי הדרמה והזמר ככלי חינוכי אשריש לו השפעה עקיפה ורחבה.

תהפוכות רבות עברו על התחום. צורך הדור יגידו .

פלייבקים מלאי קול ועוצמה שהיו לפני כעשר שנים בבחינת בל יראה ובל ימצא מציפים כל תוכנית בעיבודים מוזיקלים מופלגים.

מצגות שעין לא ראתה מלוות כל תוכנית בבחינת כל המוסיף מוסיפין לו.

שלא לדבר על התלבושות ומסכי הלדים שמרפדים כל הפקה בכפפות של משי.

RORORO

ולענייננו:

כתיבת מחזה זמר שונה בתכלית מכתיבת סיפור. בפוסט הזה נעמוד על כמה נקודות.

מחזמר מוצלח הוא זה שחי את הבמה ולא מוסר מידע אודותיה. הדמויות בו דומיננטיות ולא פסיביות. לא נדבר על העיירה, אלא העיירה תספר את חייה, לא נדבר על המלך הרם, אלא דרך דבריו של המלך וסגל משרתיו נבין זאת.

המחזמרים נהיו דרמתיים יותר מביעים ולא אוסף תנועות בקואורדינציה מרשימה.

מחזמר מוצלח הוא בשום אופן לא, אוסף שירים נבחרים אשר חורזים וחוזרים על עצמם במילים נרדפות.

טקסט נכון הוא טקסט מתקדם שיש לו יעד ונקודות הפתעה. יש לו מידע שהוא מוסר, יש בו חידוש וכמובן תוכן אמיתי.

השירים צריכים להיות ברורים וכדאי כן כדאי להשקיע בכך תשומת לב ולהגיע בעצמך להקלטה ולדאוג לדיקציה טובה של השירה.

כדי להמחיש את הכתוב כאן אתן דוגמא מאחת ההפקות האחרונות שכתבתי אשר לשם שינוי, סימנתי בראשית התהליך להקפיד על כל אלה ועוד.

המחזמר נקרא "ואמונתך בלילות" בגרסתו השני-ה "לכתך אחרי" – והוא עוסק בתקופת גירוש ספרד כאשר המסר המרכזי שלו הינו אמונה וביטחון.

תהליך ההפקה חיזק אותי בכל התקופה בתור כותבת. הרגשתי צורך לפתוח ספרים כדי לנשום אותו באמת—

לא מדובר על הגזירה אלא "הנחתת" הגזירה מתבצע און ליין על הבמה ולאחריו דו שיח אובד עצות, עקב הגזרות על עולם התורה לצערנו היה קל להזדהות. דמויות מהתקופה ההיא בהחלט היו מעניינות.

לדוגמא קטע מתוך שיר הגזירה:

סיפורה של רבקה שמתקשה להשלים עם המעבר מלווה את העלילה.

מהלך נוסף בעלילה הינו  אונית פיראטים אשר שטה בקרבת הסירה המקרטעת הנמלטת מספרד, אשר מצטיירת לנו ציורית כל כך ומשתייכת  לעולם ההרפתקאות, אך היתה אימתם של המפליגים בתקופה ההיא. אין צורך לתאר שמראה הבמה היה משעשע ומגוון מהרגיל.

פשוט להקשיב—
לפני שיר הסיום שיר מרגש ומלא אמונה ובתוכו שזורות מילים שאנו אומרות כבר מגיל הגן. כאשר את השיר שרים בני המשפחה העושים את דרכם בסירה בסכנה עצומה.
ובסוף שיר סיום עם מסר ברור:

את כל אלה ועוד למדתי בדרך הטובה ובדרך המאתגרת.

בעזרת השם בכל יצירה מראשיתה עד סופה.

קיים כולל אפשרות לתסריט. לתוכנית 2 גרסאות. אחת היסטורית יותר ואחת עלילתית.

ואין צורך להזכיר לכל העוסקות בתחום, שהחומר הנ"ל מוגן בזכויות יוצרים

-הגיע-עם-הטלפון

 

 

 

 

 

 

 

 

תגובה אחת
  1. תמונת פרופיל של
    STAGE להגיב

    נשמע משהו שונה מהרגיל.
    מההסבר למעלה הצלחתי להבין סוף, סוף למה לפעמים מחזמר נראה משעמם ולמה הוא יכול לחיות.
    זה נכון מאד הקטע של לתת לדמות לומר את דברה. זה גם פי 10 יותר קל מבחינת הבימוי.
    לפעמים אני מקבלת קטעים לאמן שאני בתור בן אדם אינטלגנט יחסית בתחום לא מבינה מאיפה מסתכלים על הדף,
    ומה אמורים להבין מהשורות.
    תודה לך על ההסבר!
    מעניין לדעת כמה זמן עובדים על דבר כזה.
    ומה זה 2 גרסאות. אחת קצרה ואחת ארוכה, או שיש שינוים בסיפורים.
    כמו כן איפה זה מוקלט?

השארת תגובה